Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen

Heb je vragen over dit project en staat deze niet tussen de veelgestelde vragen? Mail dan naar geuzenstatenkwartierfietst@denhaag.nl

Algemeen

Waarom doet de gemeente dit project in Geuzen- en Statenkwartier?

In vooroorlogse wijken in Den Haag is weinig ruimte om fietsen binnen te zetten. Hierdoor worden fietsen op plekken geparkeerd, waar dit niet hoort. Dit zorgt voor overlast van geparkeerde fietsen tegen woninggevels, op de stoepen enzovoort. Dit zorgt ervoor dat het er rommelig uitziet op straat en dat de stoep niet gebruikt kan worden door bijvoorbeeld voetgangers of rolstoelen.  

De gemeente onderzoekt per wijk wat de overlast is en wat de oplossingen hiervoor kunnen zijn. Daarvoor is de wijkgerichte aanpak fietsparkeren gestart. De wijkaanpak fietsparkeren is onderdeel van het Uitvoeringsprogramma ‘Ruim baan voor de Fiets 2020 – 2025’.

Waar let de gemeente op bij de fietsparkeeroplossingen?

De gemeente let op dat de fietsparkeeroplossingen voldoen aan de functionele eisen, dat het stadsgezicht van Geuzen- en Statenkwartier beschermd blijft en dat ze voldoen aan de algemene richtlijnen vanuit het Handboek Openbare ruimte.

De functionele eisen van fietsparkeeroplossingen kunnen zijn:

  • Fietsen kunnen veilig geparkeerd worden
  • De stalling is niet te ver lopen
  • Fietsen kunnen voor langere tijd geparkeerd worden
  • De fietsparkeerplek neemt niet te veel ruimte in en past in de omgeving
  • Het is gemakkelijk om de fietsparkeerplek te plaatsen
  • Ook speciale fietsen zoals bakfietsen kunnen geparkeerd worden
  • De kosten van de fietsparkeeroplossing zijn niet te hoog

Om het stadsgezicht van Geuzen- en Statenkwartier te beschermen wordt goed gekeken naar welke locaties wel en niet geschikt zijn voor fietsparkeerplekken. Die mogen niet in de groenstroken, vol in het zicht of opvallend op straathoeken of pleinen staan.

Alle veranderingen in de openbare ruimte moeten voldoen aan het Handboek Openbare Ruimte. Deze zorgen ervoor dat straten, pleinen, lantaarnpalen enzovoort een goede kwaliteit hebben. Alle plannen om iets te veranderen op straat moeten langs twee adviescommissies. Lees meer over het Handboek Openbare Ruimte.

Wat is er tot nu toe gedaan?
  • Het project is in 2021 gestart met een onderzoek naar de parkeerdruk van fietsen en auto's. Bewoners hebben via een digitale kaart aangegeven waar in de wijk zij problemen ervaren met fietsparkeren. Tijdens meerdere digitale bijeenkomsten in mei en juni 2021 zijn de resultaten van het onderzoek gepresenteerd en hebben bewoners straten geselecteerd waar meer ruimte voor fietsparkeren moet komen.
  • Van juni 2021 tot en met december 2023 heeft het project meerdere keren stilgelegen. Op basis van de analyse is gekeken naar mogelijkheden om meer en betere fietsparkeergelegenheden te realiseren. Dit proces heeft niet geleid tot een gewenste oplossing. Daarom is begin 2022 gestart met een extra verdiepingsslag. Hierdoor heeft het traject langer geduurd.
  • Eind 2023 is het project overgedragen aan een nieuwe projectleider. In 2023 is er opnieuw onderzoek gedaan naar de parkeerdruk van fietsen en auto’s. Daaruit is een nieuwe top negen ontstaan met straten waar de parkeerdruk het hoogst is.


Fietsvlonders

Waarom plaatst de gemeente fietsvlonders?

In de vooroorlogse wijken hebben niet alle woningen een eigen berging om fietsen in te stallen. Hierdoor worden fietsen geparkeerd tegen gevels, bomen en lantaarnpalen. Mensen met rolstoelen, kinderwagens en rollators kunnen er soms niet door. Daarom maakt de gemeente meer plek voor fietsparkeren.

Een fietsvlonder plaatsen we tijdelijk op een parkeerplek. Op de vlonder staan 4 fietsbeugels. Hier kunnen ongeveer 8 fietsen geparkeerd worden. Met een fietsvlonder kan de gemeente samen met de buurt onderzoeken of dit het probleem van fietsen op de stoep minder maakt. Na een maand wordt de buurt om hun mening gevraagd. Stemt meer dan de helft van de bewoners ervoor om de fietsparkeerplekken te houden? Dan wordt de vlonder omgebouwd naar een stoep met fietsbeugels.

Hoeveel fietsvlonders komen er per straat?

We laten bewoners kiezen of er een fietsvlonder komt. Er zijn 10 fietsvlonder voor 9 straten. Deze blijven 3 maanden staan. Als uit de vragenlijst blijkt dat bewoners de fietsparkeerplekken willen behouden, dan verbreedt de gemeente de stoep met 4 tot 6 vaste beugels.

Is er in de straat behoefte aan meer fietsvlonders? Dan kan de vrijgekomen fietsvlonder in de drie maanden daarna gebruikt worden voor een andere plek in de straat. Daarbij maakt de gemeente gebruik van de plekken die door bewoners zijn aangegeven. We laten dan opnieuw weten waar en wanneer de fietsvlonder geplaatst wordt.    

Waarom heft de gemeente autoparkeerplekken op?

Er wonen en werken steeds meer mensen in Den Haag. De gemeente wil dat Den Haag leefbaar, verkeersveilig en bereikbaar blijft. En wil daarom een echte fietsstad worden. Want fietsen is gezond, schoon en gemakkelijk. De fiets krijgt veel ruimte. In vooroorlogse wijken is er nu weinig ruimte om fietsen binnen te zetten. Hierdoor worden fietsen op plekken geparkeerd waar dit niet hoort. Dit zorgt voor overlast van fietsen tegen woninggevels, op de stoep, et cetera. Dat maakt dat de straat er rommelig uitziet en dat de stoep niet gebruikt kan worden door bijvoorbeeld voetgangers of rolstoelen.

De gemeente maakt ruimte voor fietsparkeerplekken. Waar dat mogelijk is doen we dat op vrije plekken, maar het mag niet ten kosten gaan van de voetganger of van groen. Lukt dit niet? Dan kan hiervoor een autoparkeerplek gebruikt worden. Op één parkeerplaats kunnen we wel 8 fietsparkeerplekken maken.

Waar moeten de oplossingen om de fietsparkeerdruk te verminderen aan voldoen?

De volgende uitgangspunten zijn opgesteld voor fietsparkeren in woonbuurten. Hier moeten de oplossingen van de gemeente Den Haag aan voldoen:

  • Fietsparkeren mag niet ten koste gaan van de voetganger
  • Fietsparkeren mag niet ten koste gaan van groen
  • Fietsparkeerbehoefte zoveel mogelijk oplossen buiten de openbare ruimte
  • Fietsparkeren combineren met nieuw groen is toegestaan (bijv. nieuw groen pleintje met daarlangs fietsbeugels)
  • Fietsparkeeroplossingen ten koste van autoparkeergelegenheid is toegestaan
Komen er nog andere oplossingen om de fietsparkeerdruk te verminderen?

De plek in de openbare ruimte is beperkt. Daarom duurt het wat langer om meerdere passende oplossingen te vinden. Het plaatsen van fietsbeugels is een eerste stap om de fietsparkeeroverlast te verminderen. De gemeente kijkt ook naar andere oplossingen. Momenteel onderzoekt de gemeente de volgende mogelijke oplossingen:

  • Campagne weesfietsen. Deze campagne kan uit verschillende onderdelen bestaan. Zo kan de gemeente samen met bewoners labels aan fietsen hangen die waarschijnlijk niet meer gebruikt worden. Als de gemeente zeker weet dat de fietsen niet meer gebruikt worden, worden deze verwijderd. Een andere optie is dat bewoners hun ongebruikte fiets zelf wegbrengen naar een locatie in de buurt. Of dat bewoners een fiets een tweede leven schenken bij een stichting.
  • Extra ruimte voor een fietsenstalling maken bij kerken en scholen. Of bewoners gebruik laten maken van deze stallingen.
  • Handhavingsacties voor en na realisatie van de fietsparkeeroplossingen om weesfietsen tegen te gaan.

We houden je op de hoogte van eventuele ontwikkelingen. Heb je zelf een slim idee om meer ruimte voor fietsparkeren te maken in de wijk? Stuur een e-mail naar geuzenstatenkwartierfietst@denhaag.nl.

Wat doet de gemeente aan weesfietsen?

Voordat de fietsvlonders geplaatst worden, wordt de wijk gecontroleerd op weesfietsen. Weesfietsen krijgen van handhaving een label en worden na een aantal dagen verwijderd. U kunt zelf ook overlast van een fiets melden via Meldingen - Den Haag. Verder wordt er in de wijk twee keer per jaar gecontroleerd op weesfietsen door het handhavingsteam. 

Neemt de gemeente scootmobielstallingen mee die niet juist gebruikt worden?

Nee, deze waren geen onderdeel van het onderzoek uitgevoerd in 2021. De gemeente neemt vragen/input wel mee in het vervolg van het project.

Hoe is de parkeerdrukmeting in 2021 uitgevoerd?

Op woensdagmiddag 24 maart en zaterdagmiddag 27 maart 2021 zijn de fietsen en auto’s in de wijk geteld. Per straat of deel van een straat is het aantal stallingsplekken voor fietsen genoteerd. Dit kan een fietsbeugel zijn met plek voor twee fietsen of een fietsenrek met plek voor 10 fietsen zijn. Ook is het aantal parkeerplekken voor auto’s genoteerd. Vervolgens is geteld hoe veel fietsen en auto’s gebruik maken van deze plekken. Fietsen die niet in een stalling waren geparkeerd zijn ook meegeteld als er vijf of meer fietsen bij elkaar geparkeerd stonden. De resultaten van de fietsmeting gebruiken we om de knelpunten te kunnen bepalen en hebben we toegelicht tijdens de eerste bewonersavond. De resultaten daarvan kunt u terugvinden in de presentatie.

Hoe is de parkeerdrukmeting in 2023 uitgevoerd?

Een onderzoeksbureau heeft op woensdag 28 juni en zaterdag 1 juli 2023 fietsparkeerdruk en autoparkeerdruk metingen gedaan. Op die dagen is er op twee momenten gemeten; in de middag van 13.30-16.00 uur en in de avond van 19.00-22.00 uur. Het gaat om de (parkeer)plekken voor fietsen, (deel)scooter, auto’s en fietsparkeervoorzieningen. Met deze informatie kan de gemeente de juiste plekken voor het fietsparkeren in Geuzen- en Statenkwartier kiezen. 

Meedoen

Wie mag er meedoen aan dit project?

Iedereen die in Geuzen- en Statenkwartier woont of onderneemt mag meedoen.

Hoe kan ik meedoen en welke invloed heb ik?

Je kunt op verschillende manieren en met wisselende invloed meedoen:

  • Adviseren: Je kon tot en met 13 februari voor jouw straat laten weten wat voor soort fietsvlonder je voorkeur heeft en in welk gedeelte van de straat. Dit kon via de website of bij een inloopmoment in de wijk. De gemeente kiest uiteindelijk de plek en het soort fietsvlonder die de meeste steun heeft van bewoners.
  • Informeren: De definitieve plek en soort fietsvlonder per straat plaatsen we op de website. Een aantal huishoudens in de directe omgeving moet toestemming geven met een handtekening. Nog voor de plaatsing krijgen alle bewoners in het betreffende deel van de straat een folder met informatie. Daarna plaatst de leverancier de vlonder op de gekozen parkeerplek.
  • Meebeslissen: Na een maand volgt een vragenlijst. Als meer dan 50% van de reacties positief is verbreedt de gemeente de stoep met 4 tot 6 vaste beugels. Als minder dan 50% van de reacties positief is verwijdert de gemeente de vlonder. 

Lees meer over de participatieniveau's

Wat doet de gemeente met de reacties?
  • De gemeente bekijkt per straat welke plekken en soorten fietsvlonders de voorkeur hebben van bewoners. De gemeente kiest uiteindelijk de plek en het soort fietsvlonder die de meeste steun heeft van bewoners.  

  • De gemeente laat weten waar en wanneer de fietsvlonder geplaatst wordt. Sommige huishoudens in de straat moeten toestemming geven voor de plaatsing van de fietsvlonders. Zij ontvangen een folder voordat de gemeente de fietsvlonders plaatst. 

  • Een maand na de plaatsing ontvangen bewoners uit de straat een vragenlijst. Als meer dan 50% van de reacties positief is, verbreedt de gemeente de stoep met 4 tot 6 vaste beugels. Als minder dan 50% van de reacties positief is verwijdert de gemeente de vlonder. 

De website

Hoe veilig is deze website?

De gemeente neemt maatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken. Meer weten over privacy en beveiliging van persoonsgegevens? Lees dan onze privacyverklaring.

Waarom heb ik geen wachtwoord nodig voor deze site?

Uit gebruiksvriendelijkheid werkt deze site zonder wachtwoorden. Je hoeft geen wachtwoord te onthouden om toegang te hebben tot de site. Ook vinden wij het veel veiliger om geen wachtwoorden op te slaan van onze gebruikers. Op die manier kunnen wij jouw privacy het beste waarborgen.

Waarom is de inlog/registratielink maar 48 uur geldig?

Voor je eigen veiligheid is de link in de ontvangen e-mail maar 48 uur geldig. Na registratie herkent onze server telkens wanneer je inlogt weer dat jij het bent. Wel zo makkelijk!

De site werkt niet goed. Waar kan ik dit melden?

Vervelend dat de site niet werkt. We willen dit snel oplossen. Neem contact met ons op. Geef een korte uitleg waar het mis gaat en eventueel de link van de pagina waar het over gaat. We proberen het probleem dan zo snel mogelijk op te lossen.

Login om verder te gaan

Houd mij op de hoogte



Geef mij een nieuwe code

Annuleren